Home / Blog / SEO a SEM

SEO a SEM

SEO a SEM - wyjaśniamy różnice

Te terminy to dwa z najważniejszych w cyfrowym świecie, ale co je różni?

Zapewne widzisz, że część “SE” jest wspólna dla SEO i SEM.

Wszystko co dotyczy wyszukiwarek (SE – Search Engine), jak jakość i ilość ruchu, podlega kategorii SE.

Jako że dziennie na świecie dokonuje się 3,5 miliarda wyszukiwań w Google, najlepiej jest wyjaśnić to w następujący sposób:

Wyniki wyszukiwania Google zawierają zarówno płatne wyniki wyszukiwania, jak i organiczne wyniki wyszukiwania. Search Engine Optimization (SEO) przyciąga ruch organicznie, a Search Engine Marketing (SEM) za pomocą różnych płatnych reklam w wyszukiwarkach.

Różnice między SEO i SEM w świecie marketingu cyfrowego mogą być mylące, ale pod koniec tego artykułu będziesz już je rozpoznawać.

Wyjaśnimy nawet, jak obie wspomniane praktyki mogą się uzupełniać.

Zacznijmy od podstaw.

Czym jest SEO?

Litera “O” w skrócie SEO to optimization (optymalizacja).

Zasadniczą różnicą między SEO a SEM jest fakt, że treści online będą wymagały optymalizacji, aby uzyskać organicznie wyższą pozycję w Google.

Popatrz na to w ten sposób: jeśli ktoś szukał “pączków z lukrem”, prawdopodobnie myślał o sklepie z pączkami, składnikach lub przepisie.

Jeśli naszym biznesem byłaby restauracja lub bylibyśmy blogerami kulinarnymi, upewnilibyśmy się, że nasza strona lub treść została zoptymalizowana pod kątem intencji wyszukiwania użytkownika. Takie planowanie pomoże Ci uplasować się organicznie powyżej innych stron bez płacenia za reklamy.

Istnieją również 3 rodzaje SEO, które służą zdobyciu ruchu:

  • On-page (na stronie)
  • Off-page (poza stroną)
  • Techniczne

Zanim jednak zaczniesz podnosić wartość swoich treści, należy najpierw zrozumieć, jak funkcjonują wyszukiwarki. W ten sposób budujesz fundament właściwej, długoterminowej strategii SEO.

Ten artykuł ma na celu pokazać Ci tajniki, jak zoptymalizować swoje treści, aby plasować się wyżej w Google i przyciągać więcej odbiorców do Twojego bloga i stron.

On-Page, Off-Page i techniczne SEO

Na podstawowe elementy SEO składają się następujące 3:

Tworzenie treści pod kątem on-page SEO sprzyja podnoszeniu pozycji w rankingu. Sprowadza się do uwzględniania słów kluczowych na stronie, częstego tworzenia wysokiej jakości treści, upewniając się, że Twoje metadane są skuteczne i zawierają ważne słowa kluczowe.

Off-page SEO to optymalizacja dokonywana poza witryną, na przykład budowanie backlinków. Ten aspekt SEO dotyczy nawiązywania relacji i tworzenia treści, którymi inni chcą się dzielić. Choć wymaga sporo pracy, od niego zależy Twój sukces SEO.

Jak wskazuje nazwa, techniczne SEO to proces ulepszania tych aspektów strony internetowej, które nie dotyczą treści. Mamy tu na myśli na przykład dane strukturalne, indeksowanie, szybkość witryny i dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Kiedy już odpowiedzieliśmy na pytanie “Czym jest SEO?”, zobaczmy, co oznacza SEM.

Czym jest SEM?

Litera “M” w skrócie SEM to marketing.

Upraszczając, SEM jest płatną wersją SEO.

SEM odnosi się do wielu różnych modeli płatnego reklamowania w wyszukiwarce.

Kiedy używasz płatnych strategii, takich jak pay-per-click (PPC), aby uzyskać zwiększoną widoczność w SERP, budżet przeznaczony na reklamę musi odnosić się do zapytania użytkownika.

A czym jest PPC? Jak mówi nazwa: Ty, jako reklamodawca, płacisz za każdym razem, gdy ktoś kliknie na reklamę. Zasadniczo poprzez produkty, usługi lub informacje starasz się przyciągnąć użytkowników, którzy szukają Twojej marki jako rozwiązania. Z pomocą płatnej metody PPC wygenerujesz leady, zwiększysz sprzedaż i rozpowszechnisz świadomość o marce.

To coś, co wyświetla się jako reklama Google i często znajduje się na górze listy stron. Zazwyczaj ma związek z tym, jak umieszczasz i używasz słów kluczowych, a dzięki konkretnemu planowi i strategii staje się jeszcze ważniejsze.

Niezależnie od zasobności budżetu, SEM jest skuteczną techniką. Następnie, słowa kluczowe są wyświetlane w formie reklamy obok wyników wyszukiwania.

Reklamy te dostępne są w różnych formatach, na przykład:

  • Reklamy tekstowe
  • Reklamy wizualne, takie jak reklamy produktowe (PDL – Product Listing Ads)

Główną korzyścią płynącą z praktyki SEM jest to, że pozwala ona promować Twoją ofertę potencjalnym klientom, którzy czekają, abyś spełnił ich potrzeby.

SEO a SEM

Pamiętajmy o uproszczeniu: SEO łączy się z wyszukiwaniem organicznym, a SEM z wyszukiwaniem płatnym.

Optymalizacja SEO w witrynie lub na stronach pozwala Google poznać, że Twoja treść jest najlepszym wynikiem dla zapytania użytkownika. Kiedy Twoja strona jest przyjazna dla SEO, masz większe szanse na uzyskanie dobrej jakości ruchu i wzmożonych konwersji.

SEM, w porównaniu do SEO, to płatna strategia zdobywania widoczności w wyszukiwarkach. Reklamy PPC pomagają dotrzeć do grupy docelowej, aby zwiększyć konwersje i powtarzających się użytkowników. Jeśli chcesz szybko zacząć z kliknięciami i konwersjami, SEM jest drogą dla Ciebie. Po przetestowaniu płatnej reklamy, możesz wprowadzić poprawki i upewnić się, że osiągasz pożądaną płynność ruchu.

Tych pojęć nie można stosować zamiennie.

Mogą one jednak współdziałać, tak aby docierać do odbiorców za pośrednictwem wyszukiwarek jak Bing czy Google.

Jak uzupełniają się SEO i SEM?

Może wydawać się, że SEO i SEM funkcjonują tak samo, ale obie techniki są w rzeczywistości różnymi podejściami do zdobywania widoczności w SERP.

Kiedy mówimy o tym, jak SEO i SEM się uzupełniają, trzeba wspomnieć, że zarówno jedna, jak i druga praktyka ma na celu zwiększenie widoczności treści. Optymalizacja na słowa kluczowe skierowana do Twoich odbiorców i niszy przyczyni się do zwiększonej i ulepszonej widoczności i sprawi, że Twoja strona pokaże się w SERP. Obie techniki można przetestować, aby zobaczyć, co lepiej przemówi do Twojej grupy docelowej.

Zarówno SEO, jak i SEM polegają na kierowaniu adekwatnego ruchu na Twoją stronę. Płynność, która pochodzi z obu strategii, może działać organicznie lub dzięki płatnym metodom.

Dzięki temu lepiej przyjrzysz się swoim odbiorcom i otrzymasz informacje zwrotne. Żeby odnieść sukces w SEM lub SEO, musisz dobrze zrozumieć swoją grupę docelową, co pozwoli na skuteczną strategię.

Aby znaleźć i kierować słowa kluczowe za pomocą SEO i SEM, przeprowadź analizę słów kluczowych. Przyjrzyjmy się analizie słów kluczowych przy użyciu Ubersuggest, aby pokazać, jak pomocne mogą być dla Twojego marketingu w wyszukiwarkach.

To narzędzie wesprze Cię, jeśli potrzebujesz więcej pomysłów na słowa kluczowe, dostarczając setki propozycji. Zobaczysz również wyniki dotyczące zasięgu, konkurencji, a nawet sezonowych trendów dla każdego słowa kluczowego. A żeby nieco ułatwić sprawę, wszystko opiera się na tym, co wpisują użytkownicy w Google.

Znając nie tylko swoich odbiorców, ale i strategie konkurencji, łatwiej jest Ci za nimi nadążyć.

Łącząc siły SEO i SEM, możesz przejąć SERP i mieć pewność, że jesteś widoczny zarówno w płatnych, jak i organicznych wynikach.

Kiedy powinno się stosować SEO zamiast SEM?

Wiedza o tym, kiedy skoncentrować się na SEO zamiast SEM w swoich cyfrowych działaniach przyjdzie w momencie, kiedy dowiesz się, co jest najlepsze dla Twojej kampanii marketingowej.

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem, SEO będzie miało większy sens. Nie osiągniesz wyników, których oczekujesz od SEM, jeśli utrzymasz reklamę zaledwie przez tydzień. W rzeczywistości zmarnujesz pieniądze, podczas gdy mógłbyś budować długotrwałą strategię.

Jeśli możesz poczekać, sprawdzi się SEO.

Gdy publikujesz wysokiej jakości treści, Twoje słowa kluczowe muszą odpowiadać tej jakości. Jest to kluczowy element rankingu Google. Podchodząc do tematu poważnie, warto zająć się strategiami link-buildingowymi.

W ten sposób SEO pracuje dla Ciebie, a strona osiąga silny autorytet.

Kiedy powinno się stosować SEM zamiast SEO?

Zanurzając się w tematykę SEM zobaczysz, że uruchamianie i testowanie stron dowodzi, która strategia działa najlepiej.

Kiedy zaczniesz, przekonasz się, dlaczego wymaga to praktyki i testów.

Miesięczny budżet podtrzyma działania i pokaże, co się sprawdza, a co nie.

Czynniki takie jak copy reklamy, kombinacje słów kluczowych i strony docelowe sprawią, że Twoje wyniki będą zróżnicowane. Analizuj wszystkie dane, abyś jak najlepiej wykorzystał swoją inwestycję.

Jako że SEM działa szybciej niż SEO, może się okazać naprawdę skuteczną techniką, o ile wszystkie jej aspekty funkcjonują właściwie. W ten sposób płatne atuty SEM pomagają osiągać lepsze wyniki, co przełoży się na potencjalnych klientów.

Tak czy inaczej, SEO i SEM nie będą działać na zasadzie uruchom-i-zapomnij.

Aby każda próba była skuteczna, musi być regularnie badana, testowana i ulepszana.

Często zadawane pytania

Co jest lepsze – SEO czy SEM?

Zapewne chciałbyś usłyszeć coś konkretnego, ale to naprawdę zależy od Twoich celów.

Jeśli planujesz sprzedaż za kilka tygodni, SEO może być zbyt powolne, abyś pozyskał odbiorców na czas. W tym przypadku lepszym wyborem będzie SEM. SEO jest korzystniejsze dla długoterminowego wzrostu.

Jeśli wyniki Twojej widoczności w SERP są słabe, SEM może okazać się świetnym sposobem na pobudzenie optymalizacji SEO, którą już wprowadziłeś. Te potężne kanały marketingowe tworzą razem wiele możliwości napędzania ruchu odbiorców szukających firm takich jak Twoja.

Czym różnią się SEO i SEM?

Różnica między SEO a SEM polega na tym, że SEO opiera się na darmowym, organicznym wyszukiwaniu, a SEM pobiera opłaty za reklamy. SEM przynosi szybsze efekty, ponieważ są to płatne działania, podczas gdy SEO wymaga czasu, ale jest silną, dalekosiężną strategią.

Ta dalekosiężna strategia z biegiem czasu nadal buduje wartość naszej witryny. Z drugiej strony oznacza to, że inwestowanie w SEM wiąże się z zatrzymaniem Twojej widoczności w momencie, gdy wyłączysz reklamy. Dlatego tak ważne w osiągnięciu sukcesu jest zrozumienie zastosowania obu rozwiązań i potencjalne uzyskanie przewagi nad konkurencją łącząc ich możliwości.

Podsumowanie

Teraz, gdy znasz już różnicę między SEO a SEM, którą technikę wybierzesz?

Wartość Twojej strony z upływem czasu z pewnością będzie zależała od SEO. Jeśli jednak chcesz podnieść swoje wyniki w SERP i szybko zwiększyć ruch, SEM jest lepszą drogą.

Ale nie zapominaj, że możesz użyć obu na swoją korzyść. SEO będzie częścią Twojej bezpłatnej strategii marketingowej, a SEM, w tym PPC – strategią płatną.

Nie pomiń korzyści płynących z używania ich komplementarnie, zamiast nastawiać się wyłącznie na jedno albo drugie.

Chociaż patrząc indywidualnie mają one zalety i wady, po połączeniu mogą zapewnić Ci silną przewagę konkurencyjną.

Co według Ciebie jest najważniejsze w SEO? A co w SEM? Jak użyjesz ich obu na swoją korzyść?

Oryginalny artykuł: https://neilpatel.com/blog/seo-vs-sem/

Udostępnij
O autorze