Home / Czym są słowa kluczowe?

Czym są słowa kluczowe?

Czym są słowa kluczowe? Wyjaśniamy podstawy SEO

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to pomysły i tematy, które określają Twoje treści. W przypadku SEO są to słowa i frazy, zwane również „zapytaniami”, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek. Jeśli sprowadzisz wszystko na swojej stronie – obrazy, filmy, treści itd. – do prostych słów i fraz, takie właśnie będą Twoje główne słowa kluczowe.

Jako właściciel witryny i twórca treści chcesz, by słowa kluczowe na Twojej stronie były adekwatne do wyszukiwań użytkowników, tak by mieli oni większą szansę na znalezienie Twoich treści wśród wyników.

Dlaczego słowa kluczowe są ważne?

Słowa kluczowe są ważne, ponieważ stanowią fundament pomiędzy tym, czego szukają użytkownicy, a treścią, którą dostarczasz, by zaspokoić tę potrzebę.  Jeśli chodzi o ranking wyszukiwania, Twoim celem jest kierowanie ruchu organicznego do Twojej witryny ze stron wyników wyszukiwania (SERP), a słowa kluczowe, które wybierzesz (to znaczy między innymi te, które zdecydujesz się zawrzeć w swoich treściach) określą, jaki rodzaj ruchu otrzymasz. Gdy posiadasz na przykład sklep golfowy, możesz chcieć wyświetlać się na frazę „nowe kluby” – lecz jeśli nie zachowasz ostrożności, skończy się to przyciąganiem ruchu osób, szukających nowego miejsca do tańca po zmroku.

Słowa kluczowe dotyczą w takim samym stopniu Twoich odbiorców, jak i treści, ponieważ możesz opisać swoje usługi w sposób nieco odmienny od zapytań użytkowników. Aby tworzyć treści, które mają wysokie pozycje w organicznych wyszukiwaniach i przyciągają odwiedzających do Twojej witryny, musisz zrozumieć potrzeby tychże odbiorców – język, jakiego używają i rodzaj poszukiwanych treści. Możesz to zrobić rozmawiając ze swoimi klientami, odwiedzając fora i grupy społecznościowe oraz przeprowadzając własną analizę słów kluczowych za pomocą narzędzi, takich jak Keyword Explorer.

What are long-tail keywords?

Słowa kluczowe mogą być szerokie i daleko idące (te zwykle określane są jako „head keywords”) lub być bardziej konkretnym złożeniem kilku pojęć – te są z kolei często nazywane frazami „long-tail”.

Pojedyncze słowa kluczowe mogą wydawać Ci się nadrzędnym celem, ponieważ często mają kusząco wysoką liczbę wyszukiwań. Jednakże, zazwyczaj mają one wyjątkowo silną konkurencję. Być może chcesz, by Twój butik odzieżowy wyświetlał się na hasło „ubrania”, ale ciężko będzie uplasować się powyżej Zalando i H&M.

Poza silną konkurencją, pojedyncze słowa kluczowe mogą być irytująco niejednoznaczne. Jeśli ktoś szuka „psa”, nie wiesz, czy chodzi o listę ras psów, informacje o karmie, miejsce, gdzie można kupić obrożę, czy po prostu stronę z ładnymi zdjęciami psów.

Słowa kluczowe long-tail mają zwykle jaśniej określony cel. Na przykład „najlepsza organiczna karma dla szczeniaka” albo „niedrogie wyprowadzanie psa Poznań”. Przekonasz się także, że frazy long-tail mają słabszą konkurencję, co umożliwia mniejszej witrynie przebicie się i wyróżnienie na stronach SERP.

Stosowanie słów kluczowych na stronie

„Zarzucanie” witryny słowami kluczowymi nie jest dobrą taktyką. W tworzeniu interesujących treści chodzi o zapewnienie realnej wartości dla prawdziwych ludzi, a nie tylko o wysyłanie wskazówek robotom Google.

Istnieje kilka podstawowych zasad używania słów kluczowych, których powinieneś przestrzegać. Unikalne słowa kluczowe powinno się stosować na każdej stronie witryny w miejscach, gdzie boty i ludzie je odszukają. W ten sposób zapewnisz, że masz to, czego potrzebują. Dotyczy to zarówno znacznika tytułu (title tag), jak i znacznika treści (body), co prowadzi do ważnej kwestii: pułapek clickbaitu. Może wydawać Ci się, że przyciągasz więcej kliknięć nadając irytująco niejasne tytuły swoim treściom, ale ukrywając to, czego w rzeczywistości dotyczy strona, rezygnujesz z części możliwości słów kluczowych.

Możesz także wpleść swoje główne słowo kluczowe do adresu URL, znacznika H1 na stronie, opisu meta oraz atrybutów alt obrazów; wszystkie te miejsca poinformują wyszukiwarki, jakiego rodzaju treści oferujesz.

Stosowanie słów kluczowych w tych obszarach jest podstawowym sposobem kierowania Twoich treści do wyszukiwań. Co prawda nie sprawi to, że natychmiast trafisz na szczyty wyników wyszukiwań, ale jest to niezbędne SEO; pomijając te podstawowe kroki zamykasz sobie drogę do zaistnienia na liście.

Wykorzystanie słów kluczowych do opracowania strategii treści

Chociaż często można zacząć od słowa kluczowego i tworzyć treści wokół niego, czasami treść już istnieje i trzeba znaleźć sposób, by dopasować ją do słów kluczowych. Aby to zrobić, stwórz tak zwaną „mapę słów kluczowych”. Stworzenie tej mapy może pomóc Ci zrozumieć wpływ istniejących treści i rozpoznać słabe punkty lub luki do wypełnienia.

Jako że słowa kluczowe określają każdą stronę Twojej witryny, możesz je wykorzystać do uporządkowania treści i sformułowania strategii. Najprostszym sposobem, by to zrobić, jest utworzenie arkusza kalkulacyjnego (Twojej „mapy słów kluczowych”) i zdefiniowanie swojego głównego słowa kluczowego dla każdego artykułu. Następnie możesz dostosować arkusz do własnych wymagań, dodać liczbę wyszukiwań słów kluczowych, ruch organiczny, autorytet strony i wszelkie inne dane, które są ważne dla Twojego biznesu.

Najlepiej byłoby, gdyby każda strona Twojej witryny miała unikalne główne słowo kluczowe. Ogólnie rzecz biorąc, Twoja strona główna będzie nakierowana na bardzo szerokie pojęcia branżowe, a wraz ze stworzeniem stron kategorii, stron produktów i artykułów, możliwe będzie drążenie niszy i docieranie do bardziej konkretnych potrzeb.

Oryginalny artykuł: https://moz.com/learn/seo/what-are-keywords

Udostępnij
O autorze