Home / Czym są meta tagi?

Czym są meta tagi?

SEO
Meta tagi w stronie internetowej

Jeśli chcesz zoptymalizować swoją stronę internetową, niezbędne będą poprawnie zbudowane meta tagi. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym po kolei objaśnimy ważne elementy i wytłumaczymy, których z nich najbardziej potrzebuje Twoja witryna. Podpowiemy także, co zrobić, by przyciągały uwagę i zachęcały użytkowników do interakcji.

Meta tagi – definicja i znaczenie

Meta tagi to znaczniki umieszczone w sekcji nagłówkowej strony www. Dane, które są w nich zapisane powstają głównie z myślą o robotach wyszukiwarki i służą im do ustalenia najważniejszych informacji odnośnie wybranej witryny. Właściwy dobór oraz odpowiednia ilość znaków (liter, cyfr i znaków specjalnych) meta tagów to jeden z podstawowych elementów optymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Meta tagi: rodzaje

Zawartość tagów meta title i meta description wyświetla się między innymi na stronie SERP. Umiejętnie zapisane mogą zachęcić odbiorcę do przejścia na Twoją stronę, dlatego przy tych znacznikach wypunktowaliśmy kilka przydatnych wskazówek. Stosując się do nich, zwiększasz szansę na interakcję użytkownika z Twoją firmą.

Meta title

Zgodnie ze swoją nazwą, dotyczy tytułu podstrony i informuje o tym, jakim treściom jest ona poświęcona. Znacznik tytułowy ma kluczowy wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny – stanowi jeden z najważniejszych czynników rozpatrywanych przez roboty Google przy tworzeniu listy wyników wyszukiwania (SERP).

Meta title na liście SERP
Meta title na liście SERP
Meta title na karcie przeglądarki
Meta title na karcie przeglądarki

Dobre praktyki tworzenia meta title

  • Każda podstrona powinna mieć swój unikatowy tytuł, który w atrakcyjny sposób streszcza jej zawartość i zachęca do kliknięcia w link.
  • Zachowaj odpowiednią długość meta title, czyli około 50 – 60 znaków ze spacjami. W przeciwnym razie fragment tytułu zostanie ucięty.
  • Wskazane jest stosowanie słów kluczowych w tytule, pod warunkiem, że robimy to rozsądnie.
  • Kieruj się zasadą, że piszesz dla użytkownika, a nie dla robotów wyszukiwarki. Stosuj poprawny, naturalny język.

Meta description

Meta description to opis zawartości strony i rozszerzenie tagu tytułowego. Wartościowy, przekonujący opis może nakłonić odbiorcę do odwiedzenia witryny. Nie należy jednak streszczać całości treści – wystarczy nakreślić tematykę w taki sposób, by użytkownik sam chciał sięgnąć po więcej informacji.

Przykład meta description
Przykład meta description

 

Dobre praktyki tworzenia meta description

  • Zainteresuj użytkownika. Zapoznaj go ze swoim produktem lub usługą stosując język korzyści – napisz, co może zyskać, wybierając właśnie Twoją firmę.
  • Przekonaj internautę do odwiedzenia witryny wykorzystując CTA, czyli wezwanie do działania. Najczęściej przybiera ono formę wyrażeń w trybie rozkazującym, np. „Zobacz więcej!”.
  • Upewnij się, że każda podstrona posiada unikalny opis meta.
  • Optymalna długość opisu powinna zamykać się w około 155 znakach ze spacjami. Jeśli nie uzupełnisz tego tagu, wyszukiwarka pobierze treść ze strony.
  • Używaj słów kluczowych w sposób, który nie będzie nachalny dla użytkownika.

Meta robots

Tag meta robots usprawnia indeksowanie podstron. Najprościej rzecz ujmując chodzi o to, że znaczniki tego typu pomagają nadać ważność jednym elementom, a te mało przydatne wykluczyć. Odgrywają zatem istotną rolę przy pozycjonowaniu.

Zaliczamy do nich m.in.:

  • noindex – informuje roboty wyszukiwarki, aby nie indeksowały podstrony;
  • index – wskazuje na konieczność zaindeksowania podstrony, ale jako że jest domyślnym ustawieniem, nie musisz go używać;
  • nofollow – blokuje robotom możliwość podążania za linkami na stronie;
  • follow – działa dokładnie na odwrót, czyli nakazuje robotom podążanie za linkami i jest domyślnym atrybutem;
  • none – znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy zamierzasz jednocześnie użyć tagu noindex i nofollow;
  • noimageindex – przydaje się wtedy, gdy chcesz wykluczyć obrazy z indeksowania.

Meta keywords

Meta keywords, czyli słowa kluczowe, dawniej brały udział w pozycjonowaniu, jednak obecnie nie przypisuje im się już znaczenia. Ma to związek ze wzrostem zaawansowania funkcji wyszukiwarek. Ich roboty na podstawie analizy treści samodzielnie przypisują frazy, na jakie wybrana podstrona powinna się wyświetlać. Można więc uznać, że uzupełnianie tego tagu jest dziś zbędne.

Meta tagi – podsumowanie

Teraz gdy już wiesz, czym są meta tagi i jak wpływają na SEO, zacznij skutecznie optymalizować swoją stronę. Stosując się do naszych wskazówek unikniesz błędów, które mogłyby zaważyć na widoczności Twojego biznesu w sieci. W ich eliminacji wspomogą Cię także narzędzia typu SEMrush lub Ahrefs. Przeanalizują one witrynę i wyświetlą listę problemów do rozwiązania.

Udostępnij
O autorze